Vlog: kijkje in de keuken
Wil je inwoners, ondernemers of bestuurders bereiken, om hen op de hoogte te houden van het RES-proces? Zonder daarbij uitgebreid in gesprek te gaan? Dan is een presentatie of vlog een geschikt middel.
- Doel
- Meer begrip van de doelgroep over noodzaak RES
- Doelgroep
- Inwoners, ondernemers en volksvertegenwoordigers
- Aantal deelnemers
- Onbeperkt
- Mate van interactie
- Laag
- Trede participatieladder
- Informeren
Wil je inwoners, ondernemers of volksvertegenwoordigers bereiken, om hen op de hoogte te houden van het RES-proces? Zonder daarbij uitgebreid in gesprek te gaan? Dan is een presentatie of vlog een geschikt middel. Zeker een vlog kan gemakkelijk worden verspreid, bijvoorbeeld op de gemeentelijke sociale mediakanalen, de eigen website en YouTube. Doordat je als persoon in beeld bent, voelt de kijker zich meer verbonden dan wanneer je een tekst op papier zou zetten. Bovendien is het een slimme manier om mensen die relatief onbekend zijn met het reilen en zeilen binnen de lokale overheden, een ‘kijkje in de keuken’ te geven. Door te laten zien hoe complex het RES-proces is, kan er meer begrip ontstaan voor bepaalde beslissingen. Bijvoorbeeld waarom inwoners pas later in het proces worden betrokken. Ook maak je door de toegankelijkheid van een filmpje, transparant waar je mee bezig bent in het RES-proces.
Een vlog of filmpje is eenvoudig te maken. De meeste smartphones leveren prima kwaliteit. Je kunt mensen in je team ook een training laten volgen. Een alternatief is het maken van een podcast. Er is dan geen beeld, maar podcasts duren vaak langer dan video’s, waardoor er meer ruimte is om uit te wijden.
Tips bij inzetten werkvorm
-
Een goede video voor sociale media duurt niet langer dan 2,5 minuut.
-
Zorg voor ondertiteling: veel mensen kijken video’s zonder geluid.
-
Film altijd horizontaal.
VOORBEELD
In deze vlog geeft Dirk-Siert Schoonman, bestuurslid van de Unie van Waterschappen, een introductie voor een bestuurlijke bijeenkomst over het klimaatakkoord en de RES. Het filmpje is op te knippen in verschillende delen, dat kan handig zijn als je eigenlijk te veel kwijt wilt in één filmpje (die daardoor te lang wordt, wat hier eigenlijk ook het geval is). Ondertiteling mist hier.
VOORBEELD
In dit filmpje praat Marco Berkhout van de RES Noord-Holland Zuid je bij over de concept RES, die klaar is. Hij doet dat aan de hand van een presentatie. In de video legt hij uit welke overwegingen meespeelden om te komen tot de concept RES. Ook geeft hij aan hoe het nu verder gaat: wie is aan zet? En hoe worden inwoners in de rest van het proces betrokken?
VOORBEELD
Wie liever niet zelf wil vloggen, kan er ook voor kiezen een animatiefilmpje te maken met daarin uitleg. Die kunnen wat langer zijn dan 2,5 minuut. Veel voorbeelden zijn te vinden op de YouTube pagina van de NP RES, waaronder dit filmpje, waarin in 5 minuten het waarom, wat en wanneer van de RES wordt uitgelegd. Een alternatief is een best practice voorbeeld, zoals dit filmpje van Zonnepark Eerbeek.
Stappenplan
1. Kies een onderwerp, vraag of thema
Waar wil je het in je vlog over hebben? Zeker als je kiest voor een kort filmpje, is het slim om van tevoren te bedenken welke vraag je wil behandelen. Probeer niet te veel te zeggen in één video. Liever korte, losse video’s dan een lange vlog waarin je van de hak op de tak gaat.
2. Wees concreet en kom snel ter zake
Kijkers zijn vaak ongeduldig. Kom snel ter zake en wees concreet. Je kunt van tevoren oefenen door een aantal steekwoorden op te schrijven. Probeer te voorkomen dat je een tekst uit je hoofd gaat ‘oplezen’, dat komt vaak onnatuurlijk over.
3. Aan de slag!
Nu kun je gaan filmen. De basistips om mee te nemen zijn: film horizontaal, denk na over de achtergrond en achtergrondgeluid, en zorg voor ondertiteling naderhand. Er zijn verschillende gratis apps die je daarvoor kunt gebruiken, bijvoorbeeld iMOVIE (voor Apple) of Shotcut (voor Windows/Apple). Als je dat wilt, kunt je het filmpje of de vlog (laten) monteren.